Világhírű lett a pusztába épült zalaegerszegi körforgalom! De mi az igazság körülötte?
Van hasonlóság a kőszegi gyaloghíddal.
A magyar sajtó és a közösségi média felületein nagy sikerrel fut a Zalaegerszeg közelében felépült tetszetős körforgalom, amelynek azonban van egy aprócska szépséghibája: a semmi közepén áll, nincs kapcsolata az úthálózattal, azaz nem vezet sehonnan sehova.
A bizarr, látszólag értelmetlen műtárgyat félmilliárd forinttal támogatta az Európai Unió. A körforgalom fotója már felbukkant a Redditen és több külföldi mémoldalon is, így jó esély van arra, hogy nemzetközi hírnévre tegyen szert – erősítve a Magyarországról kialakult diszfunkcionális és korrupciógyanús képet.

Valóban erős fotóról van szó, amely egy nonszensznek tűnő építményt mutat, de ha többre vágyunk puszta hangulatkeltésnél, érdemes megismerni a történetet, amelynek az Átlátszó járt utána.
Szijjártó Péter külügyminiszter még 2021-ben jelentette be, hogy a német Metrans közlekedési vállalat 15,7 milliárd forint értékben konténerterminált és logisztikai központot épít Zalaegerszegen. A magyar kormány 3,9 milliárd forinttal társfinanszírozta a beruházást, és annak rendje-módja szerint le is tették az alapkövet.
A tervek szerint a hatalmas terminál országos, sőt európai jelentőségű lesz, így az önkormányzat – talán érthetően – uniós forrásból megépítette a körforgalmat a jövőbeni logisztikai központ kiszolgálására.
Jó, de miért van a semmi közepén?
Mint tudjuk, Magyarországon bejelenteni mindig egyszerűbb, mint megvalósítani. Ez történt a Metrans esetében is. Kiderült, hogy a német cég csak akkor tudja megkezdeni az építkezést, ha a GYSEV megépíti a zalaszentiváni deltavágányt , ami mellesleg több évtizede szerepel a kívánságlistán, és amellyel korábban én is részletesen foglalkoztam.
Ez a másfél kilométeres új pálya – és a hozzá kapcsolódó fejlesztések – lehetővé teszik majd, hogy Szombathely és Zalaegerszeg között ne kelljen tolatgatniuk a vonatoknak Zalaszentivánon, vagyis irányváltoztatás nélkül közlekedhessenek a két megyeszékhely között. Furcsa lesz, de hasznos.
Legalább ennyire fontos, hogy a tehervonatoknak sem kell majd tolatniuk, ami nem hátrány, ha mondjuk Szlovákiában gyártott autókat visznek Koper kikötőjébe. Erre a vasúti csomópontra épül majd rá – egy szép napon – a Metrans terminálja.

Korábban arról volt szó, hogy a 12 milliárd forintos deltavágányt az EU finanszírozza, de az Átlátszó szerint most a magyar állam is beszáll. Gyanítható, hogy a döntéshozókat inkább a Metrans-beruházás győzte meg, mintsem a Szombathely–Zalaegerszeg közötti személyforgalom, de ez végül is mindegy.
A lényegesebb kérdés az, hogy mikorra valósul meg – és mikor szűnik meg a híressé vált körforgalom szomorú magánya.
A GYSEV tavaly szeptemberben kiírta a deltavágány építésének közbeszerzését, de egyelőre nem hirdettek eredményt. Így ha minden jól megy, akkor is csak két év múlva fejeződik be az építkezés. Csak ezután tud majd rácsatlakozni a körforgalomra a Metrans.
Azt nem lehet tudni, hogy a megtorpanásnak köze van-e az uniós pénzek befagyasztásához vagy a magyar költségvetés sanyarú helyzetéhez.
Mindez erősen emlékeztet a kőszegi állomás melletti gyalogoshídra, amely szintén a semmi közepén áll, és a 100 milliós bekerülési költséget ott is az unió állta. Az ottani híd egy Intermodális Csomópont nevű városi projekt része, amely alig indult el, máris befagyott – a többi uniós pénzzel egyetemben.
A múlt hónapban Ágh Péter országgyűlési képviselő bejelentette, hogy újraindul a projekt – azaz átépül a kőszegi állomás, kiírták a közbeszerzést, és előbb-utóbb értelmes funkciója lesz a hídnak.
A zalaegerszegi és a kőszegi példák egyaránt azt mutatják, hogy sok mindenre van magyarázat, és a valóság talán nem is annyira szürreális, mint amilyennek elsőre látszik – ugyanakkor rámutatnak arra is, hogy valami nagyon nem stimmel, a fogaskerekek nemcsak csikorognak, de egyre többször el is akadnak.