Csökkenő létszámmal – hogyan tovább, a győri Audi-gyár?
Hosszabb interjút adott a helyi lapnak az Audi Hungaria elnöke.
„Lesújtó híreket közölt az Audi Hungaria elnöke.” Ezzel a címmel foglalta össze a 24.hu a Kisalföld interjúját, amelyben Michael Breme, az Audi Hungaria elnöke válaszolt a lap kérdéseire.
A beszélgetésnek minden bizonnyal nem a riogatás volt az elsődleges célja, és a „lesújtó hírek” kifejezés is meglehetősen klikkvadász, de az is kétségtelen, hogy az írás alapján kirajzolódó kép nem egy diadalmenetet mutat.

Ha nagyon leegyszerűsítjük, a Volkswagen-csoporthoz tartozó győri gyár gondjainak három fő forrása van – hasonlóan gyakorlatilag az összes európai autógyártóhoz.
1. Lassabb átállás az elektromos autókra
Az elektromos autókra való átállás jóval lassabb, mint ahogyan azt korábban kalkulálták. A konszernnek hatalmas összegekbe kerül egy-egy új típus kifejlesztése, és időben kell dönteni arról, hogy egy új benzines vagy elektromos modellt fejlesszenek-e. Azok az üzemek, amelyek már átálltak az elektromos gyártásra, jelenleg – ahogy az elnök fogalmaz – „alacsonyabb kiterheltség mellett működnek”, mivel lanyha a kereslet.
2. A kínai gyártók előretörése
A kínai gyártók megállíthatatlanul törnek előre. Hatalmas gyártókapacitással rendelkeznek, egymás után jelennek meg az új márkák. Ráadásul Kínában is csökkent a kereslet az elmúlt időszakban, így ezek az autók egyre nagyobb számban jelennek meg az európai piacokon is.
3. Globális vámok és az amerikai piac
A Volkswagen egyik fontos piaca az Egyesült Államok, ahová jelenleg nehezebb exportálni a globális vámok miatt.
+1: A német autók múló varázsa
Ezt már én teszem hozzá, hiszen Michael Breme nyilván nem beszél erről, és nem is kezelhető egzakt tényként, de egyre több jel utal arra, hogy halványul a német presztízsmárkák imázsa. Nem feltétlen minőségromlásról van szó, inkább arról, hogy a fiatalabb generációkat – beleértve a kínai vásárlókat is – egyre kevésbé érdekli a tradicionálisan jól csengő márkanév. Egy olyan világban élnek, ahol ezek könnyen helyettesíthetők mással, különösen akkor, ha a minőség azonos vagy közel azonos. Ez a jelenség már az európai autópiacon is jól megfigyelhető.
Mi következik mindebből a győri gyár számára?
Az elnök szerint a győri üzemet másként érintik a kihívások, mint a vállalatcsoport egészét.
Jól megy például az új Audi Q3, olyannyira, hogy Győrben nem is tudják teljes mértékben kielégíteni a vásárlói igényeket, ebbe az ingolstadti üzem is besegít majd.
Kevésbé mennek ugyanakkor az úgynevezett PPE elektromos motorok, amelyek Audi- és Porsche-modellek számára készülnek. Akiket nem tudnak a motorgyártásban alkalmazni, azoknak más munkalehetőséget ajánlanak a győri járműgyárban. Ezeket a dolgozók vagy elfogadják, vagy – az elnök megfogalmazása szerint – „másfelé orientálódnak a munkaerőpiacon”.
Nagy remények a kisebb elektromos motorban
A cikkből kiderül, hogy a tervek szerint 2026 első félévében indul a MEBeco gyártása. Ez egy kisméretű elektromos motor, amely több VW-márkában is megjelenik majd. Az előrejelzések szerint a vevők kifejezetten várják a kisebb teljesítményű, kisebb méretű és kedvezőbb árú elektromos autókat, így a cégnél bizakodók.
Kevésbé jó hír, hogy a vállalat szolgáltatási központja (SCC) nehezebb helyzetbe került, mivel több megrendelő saját hatáskörbe vonja az eddig innen vásárolt szolgáltatásokat.
A 2025-ös kilátások
Abban bíznak, hogy az idei évet a járműgyártásban magasabb darabszámmal zárják, mint 2024-et. A motorgyártás volumene várhatóan a tavalyi szinten marad.
Csökkenő létszám
„Mindent megteszünk annak érdekében, hogy új projekteket hozzunk Győrbe” – mondja az elnök, ez azonban nem jár együtt a dolgozói létszám növelésével. Épp ellenkezőleg: csökkenéssel számolnak.
A nyugdíjazásokat nem pótolják, a határozott idejű szerződéseket nem hosszabbítják meg, és a fluktuációt sem töltik fel. „Ez szükséges ahhoz, hogy a jövőben is versenyben tudjunk maradni” – fogalmaz a cégvezető.
Az Opten adatai alapján 2024 szeptembere és 2025 szeptembere között mintegy 700 fővel csökken az Audi Hungaria dolgozóinak létszáma – erre korábban a 24.hu is felhívta a figyelmet.
Hogyan alakulnak a fizetések?
„Mára a vállalat bérszínvonala nemcsak a magyarországi autóipari átlagot haladja meg, hanem a legjobban fizető magyar vállalatok szintjén van. Jövőképességünk érdekében ez az aktuális bérszínvonal hosszú távon nem tartható. Ha megmaradna a korábbi béremelési dinamika, vállalatunk gazdaságossága jelentősen romlana, termékeinket és szolgáltatásainkat túlságosan drágán tudnánk csak előállítani” – válaszolta Michael Breme a bértárgyalásokkal kapcsolatos kérdésre.
Ez előrevetíti, hogy a következő időszakban nem lesz könnyű a megegyezés.
Ahogyan az egész európai autóipari helyzet sem az.